Trhy a výroba:
EDM: 1992 – 1998
JDM: 1992 – 1998
USDM: 1993 – 1997
Rozměry:
Rozvor (mm) |
2370 |
Délka (mm) |
4005 (USDM POFACE - 4006) |
Šířka (mm) |
1695 |
Výška (mm) |
1255 |
Váha (dle výbavy od – do) (kg) |
1041 – 1150 |
Popis:
Honda CR-X del Sol (nebo také Honda Civic del Sol, Honda CRX) je dvoumístný roadster s pevným hardtopem. Čtyřválcový motor pohání přední kola a je spojen s 4stupňovou automatickou či 5stupňovou manuální převodovkou. Okna a zrcátka jsou ovládaná elektricky. V základní výbavě je rovněž centrální zamykání. Základ a technika použitá v tomto modelu Hondy vychází z Hondy Civic 5. generace. V roce 1996 proběhl facelift.
Klíč k pojmenování:
Španělské del Sol se do angličtiny překládá jako of the sun a odkazuje tak na odnímatelnou střechu, který se umisťuje do kufru. V mnoha zemích se označení CR-X neuvádělo a to z toho důvodu, že CR-X del Sol je od předchozích dvou generací výrazně odlišná. V roce 1995 se na EDM trhu z původního názvu Honda CR-X del Sol odebírá pomlčka a del Sol a vzniká tak Honda CRX. Na USDM trhu se z původního názvu Honda Civic del Sol vytrácí název Civic a vzniká tak Honda del Sol. Pouze JDM trh si po celou dobu výroby ponechává název Honda CR-X del Sol.
Klíč k verzím:
V roce 1992 se objevila CR-X del Sol na JDM a EDM trhu. O rok později – tedy v roce 1993 – i na USDM trhu.
JDM trh měl dvě verze. Model VXi, který se v roce 1995 přejmenoval na VGi, měl motor 1.5 SOHC VTEC a produkoval výborných 96 kW. Druhým modelem pro JDM trh byl SiR. To byla vrcholná motorizace s čtyřválcem 1.6 DOHC VTEC produkujících ohromujících 124 kW, což znamená 106,3 koně na 1 litr objemu.
EDM trh měl také dvě verze. Model ESi s motorem o objemu 1.6 produkujících 92 kW s uspořádáním rozvodů SOHC a systémem VTEC a model VTi jako vrcholnou motorizací s čtyřválcem o objemu 1.6 litru produkujících 118 kW s uspořádáním rozvodů DOHC a systémem VTEC.
USDM trh měl v roce 1993 také dvě verze. Model S byl základním modelem s motorem 1.5 SOHC bez systému VTEC, který produkoval 74 kW. Po faceliftu se model S dočkal rovněž motoru o objemu 1.6, ale opět bez systému VTEC, který produkoval 77 kW. Druhá verze byla Si, která byla obdobu EDM verze ESi a produkovala stejných 92 kW. V roce 1994 dostal tento trh vrcholovou verzi označovanou jako VTEC s motorem 1.6 a výkonem 118kW a krouticím momentem 160Nm.
Podvozek:
Přední horní deltová ramena
Zadní příčná a podélná ramena
Přední jednopístkové kotoučové brzdy o průměru 240mm a 262mm chlazené
Zadní brzdy bubnové či kotoučové jednopístkové brzdy o průměru 240mm plné
Motorizace pro EDM:
|
PŘEDFACELIFT |
POFACELIFT |
||
Kód motoru |
D16Z6 |
B16A2 |
D16Y8 |
B16A2 |
Uspořádaní rozvodů |
SOHC VTEC |
DOHC VTEC |
SOHC VTEC |
DOHC VTEC |
Výkon (kW) |
92 |
118 |
93 |
118 |
Točivý moment (Nm) |
143 |
150 |
144 |
150 |
Motorizace pro JDM:
Kód motoru |
D15B |
B16A |
Uspořádaní rozvodů |
SOHC VTEC |
DOHC VTEC |
Výkon (kW) |
96 |
124 |
Točivý moment (Nm) |
138 |
160 |
Zrychlení z 0 – 100 km/h
Vozidlo |
Rok |
Výkon |
0-100 km/h |
Honda CRX VTec (EE8) |
1988 |
150 PS |
7.8 s |
Honda CRX VTec (EE8) |
1985 |
125 PS |
8.1 s |
Honda CRX Del Sol VTi (EG2) |
1992 |
160 PS |
8.3 s |
Honda CRX 1.6i 16v (ED9) |
1987 |
130 PS |
8.5 s |
Honda CRX Del Sol ESi (EH6) |
1992 |
125 PS |
8.7 s |
Honda CRX 1.5 |
1984 |
100 PS |
9.7 s |
Motorizace pro USDM:
|
PŘEDFACELIFT |
||
Kód motoru |
D15B7 |
D16Z6 |
B16A3 (od 1994) |
Uspořádaní rozvodů |
SOHC |
SOHC VTEC |
DOHC VTEC |
Výkon (kW) |
74 |
92 |
118 |
Točivý moment (Nm) |
125 |
143 |
160 |
|
POFACELIFT |
||
Kód motoru |
D16Y7 |
D16Z7 |
B16A2 |
Uspořádaní rozvodů |
SOHC |
SOHC VTEC |
DOHC VTEC |
Výkon (kW) |
77 |
93 |
118 |
Točivý moment (Nm) |
128 |
144 |
150 |
Historie změn trh EDM:
1992 |
|
1993 |
|
1995 |
|
1996 (facelift) |
|
1998 |
|
Historie změn trh JDM:
1992 |
|
1995 |
|
1998 |
|
Historie změn trh USDM:
1993 |
|
1994 |
|
1995 |
|
1996 (facelift) |
|
1997 |
|
TransTop:
Volitelně se na EDM a JDM trhu nabízela také verze s elektrickou střechou. Jedná se složení střechy do kufru pomocí jednoho tlačítka. Je to v podstatě mechanizmu, který zvedne kufrové víko, z něhož vyjedou zajišťovací trny, po přepnutí páčky v interiéru si trny stáhnou střechu do kufrového víka. Díky tomuto mechanizmu se však zmenšila velikost kufru. Původní velikost kufru bez TransTopu je 300 litrů. Velikost kufru s TransTopem je zmenšená na 235 litrů. Verze bez TransTopu má velikost kufru s uloženou střechou 237 litrů.
Největší slabinou TransTopu je náchylnost na zničení tilter unit, což je jednotka, která přizvedává střechu tak, aby si ji mohli zajišťovací trny natáhnout do sebe. Dalším záporem je vyšší hmotnost vozu zhruba o 80kg. V případě problém s TransTopem je možnost jí ovládat manuálně a to z interiéru pomocí speciálního klíče či imbusu.
Doplňková výbava:
Výbava pro jednotlivé trhy se může lišit. Dodávali se také tyto:
- ABS
- Automatická převodovka
- Dálkové ovládání centrálního zamykání
- Držák pití do středového tunel
- Klimatizace
- Mlhovky
- Naklápění předních světlometů
- Samosvorný diferenciál
- Spoiler víka kufru
- Systém kontroly trakce
- Volitelná barva podlahového koberce
- Vyhřívaná zrcátka a sedačky
- Tempomat
- TransTop
- 15“ alu kola
Zajímavosti:
- Honda CR-X del Sol se udržela ve výrobě o 3 roky déle než Civic 5. Generace
- Přímého nástupce řady CR-X se po ukončení výroby CR-X del Sol Honda vzdala, ale Honda S2000 by se dala označit za přímého nástupce Hondy CR-X del Sol
- Ke konci výroby se objevovali speciální verze a limitované série v podobě různě zbarvených interiérů s různým označením (např. cihlová Motegi, červená Daytona, černá Dark), které většinou měli kožené sedačky a další drobné úpravy
- Pro evropský trh se v některých zemích dodával bodykit od rakouské firmy MS Design
- Jako pro většinu modelů japonské automobilky existuje i pro Hondu CR-X del Sol prototyp od dceřiné společnosti Mugen