Trhy a výroba:

EDM:            1992 – 1998

JDM:             1992 – 1998

USDM:          1993 – 1997

 

Rozměry:

 

Rozvor (mm)

2370

Délka (mm)

4005 (USDM POFACE -  4006)

Šířka (mm)

1695

Výška (mm)

1255

Váha (dle výbavy od – do) (kg)

1041 – 1150

 

Popis:

 

Honda CR-X del Sol (nebo také Honda Civic del Sol, Honda CRX) je dvoumístný roadster s pevným hardtopem. Čtyřválcový motor pohání přední kola a je spojen s 4stupňovou automatickou či 5stupňovou manuální převodovkou. Okna a zrcátka jsou ovládaná elektricky. V základní výbavě je rovněž centrální zamykání. Základ a technika použitá v tomto modelu Hondy vychází z Hondy Civic 5. generace. V roce 1996 proběhl facelift.

 

Klíč k pojmenování:

Španělské del Sol se do angličtiny překládá jako of the sun a odkazuje tak na odnímatelnou střechu, který se umisťuje do kufru. V mnoha zemích se označení CR-X neuvádělo a to z toho důvodu, že CR-X del Sol je od předchozích dvou generací výrazně odlišná. V roce 1995 se na EDM trhu z původního názvu Honda CR-X del Sol odebírá pomlčka a del Sol a vzniká tak Honda CRX. Na USDM trhu se z původního názvu Honda Civic del Sol vytrácí název Civic a vzniká tak Honda del Sol. Pouze JDM trh si po celou dobu výroby ponechává název Honda CR-X del Sol.

 

Klíč k verzím:

V roce 1992 se objevila CR-X del Sol na JDM a EDM trhu. O rok později – tedy v roce 1993 – i na USDM trhu.

JDM trh měl dvě verze. Model VXi, který se v roce 1995 přejmenoval na VGi, měl motor 1.5 SOHC VTEC a produkoval výborných 96 kW. Druhým modelem pro JDM trh byl SiR. To byla vrcholná motorizace s čtyřválcem 1.6 DOHC VTEC produkujících ohromujících 124 kW, což znamená 106,3 koně na 1 litr objemu.  

EDM trh měl také dvě verze. Model ESi s motorem o objemu 1.6 produkujících 92 kW s uspořádáním rozvodů SOHC a systémem VTEC a model VTi jako vrcholnou motorizací s čtyřválcem o objemu 1.6 litru produkujících 118 kW s uspořádáním rozvodů DOHC a systémem VTEC.

USDM trh měl v roce 1993 také dvě verze. Model S byl základním modelem s motorem 1.5 SOHC bez systému VTEC, který produkoval 74 kW. Po faceliftu se model S dočkal rovněž motoru o objemu 1.6, ale opět bez systému VTEC, který produkoval 77 kW. Druhá verze byla Si, která byla obdobu EDM verze ESi a produkovala stejných 92 kW. V roce 1994 dostal tento trh vrcholovou verzi označovanou jako VTEC s motorem 1.6 a výkonem 118kW a krouticím momentem 160Nm.

 

Podvozek:

Přední  horní deltová ramena

Zadní příčná a podélná ramena

Přední jednopístkové kotoučové brzdy o průměru 240mm a 262mm chlazené

Zadní brzdy bubnové či kotoučové jednopístkové brzdy o průměru 240mm plné

 

Motorizace pro EDM:

 

 

PŘEDFACELIFT

POFACELIFT

Kód motoru

D16Z6

B16A2

D16Y8

B16A2

Uspořádaní rozvodů

SOHC VTEC

DOHC VTEC

SOHC VTEC

DOHC VTEC

Výkon (kW)

92

118

93

118

Točivý moment (Nm)

143

150

144

150

 

Motorizace pro JDM:

 

Kód motoru

D15B

B16A

Uspořádaní rozvodů

SOHC VTEC

DOHC VTEC

Výkon (kW)

96

124

Točivý moment (Nm)

138

160

 

Zrychlení z 0 – 100 km/h

 

Vozidlo

Rok

Výkon  

0-100 km/h

Honda CRX VTec (EE8)

1988

150 PS    

7.8 s

Honda CRX VTec (EE8)

1985

125 PS    

8.1 s

Honda CRX Del Sol VTi (EG2)

1992

160 PS     

8.3 s

Honda CRX 1.6i 16v (ED9)

1987

130 PS    

8.5 s

Honda CRX Del Sol ESi (EH6)

1992

125 PS    

8.7 s

Honda CRX 1.5                              

1984

100 PS   

9.7 s

 

Motorizace pro USDM:

 

 

PŘEDFACELIFT

Kód motoru

D15B7

D16Z6

B16A3 (od 1994)

Uspořádaní rozvodů

SOHC

SOHC VTEC

DOHC VTEC

Výkon (kW)

74

92

118

Točivý moment (Nm)

125

143

160

 

POFACELIFT

Kód motoru

D16Y7

D16Z7

B16A2

Uspořádaní rozvodů

SOHC

SOHC VTEC

DOHC VTEC

Výkon (kW)

77

93

118

Točivý moment (Nm)

128

144

150

 

Historie změn trh EDM:

 

1992

  • Spuštěna výroba a prodej CR-X del Sol ve verzi ESi a VTi

1993

  • Zvětšené přední kotouče u verze ESi z 240mm na 260mm

1995

  • Přejmenování z CR-X del Sol na CRX

1996

(facelift)

  • Změna motoru u verze ESi z D16Z6 (92 kW / 143 Nm) na D16Y8 (93 kW / 144 Nm)
  • Výměna zadní bubnové nápravy za kotoučovou s 240mm kotouči
  • Upravené přední světlomety
  • Nový design hliníkových kol
  • Řídící jednotky ve verzi OBD-II
  • Standardně montovaný imobilizér
  • Nový tvar hlavice řadicí páky
  • Nový tvar volantu
  • 2× airbag

1998

  • Ukončení výroby

 

Historie změn trh JDM:

 

1992

  • Spuštěna výroba a prodej CR-X del Sol ve verzi VXi a SiR

1995

  • Přejmenování verze VXi na VGi

1998

  • Ukončení výroby

 

Historie změn trh USDM:

 

1993

  • Spuštěn prodej Civic del Sol ve verzi S a Si

1994

  • Spuštěn prodej Civic del Sol ve verzi VTEC
  • Upraveno odpružení
  • Verze dostala přední stabilizátor
  • Standardně montované 2 airbagy

1995

  • Upravené usazení střechy jako prevence proti zatékání
  • Přidáno ABS pro verzi VTEC (1144kg základní váha)
  • Přidán odskok kufru
  • Nový materiál sedaček
  • Přidána kontrolka nízkého stavu paliva
  • Nový design hliníkových kol
  • Přidán posilovač řízení standardně pro modely Si a VTEC

1996

(facelift)

  • Změna motoru u verze VTEC z B16A3 (118 kW / 160 Nm) na B16A2 (118 kW / 150 Nm)
  • Změna motoru u verze S z D15B7 (74kW / 124 Nm) na D16Y7 (77 kW / 133 Nm)
  • Zrušení dálkových světel a úprava hlavních reflektorů
  • Zvětšení délky změnou předního nárazníku o 1mm
  • Změna sacího potrubí
  • Verze Si dostává stejné tlumiče a řízení jako verze VTEC
  • Řídící jednotky ve verzi OBD-II

1997

  • Ukončení prodeje

 

TransTop:

Volitelně se na EDM a JDM trhu nabízela také verze s elektrickou střechou. Jedná se složení střechy do kufru pomocí jednoho tlačítka. Je to v podstatě mechanizmu, který zvedne kufrové víko, z něhož vyjedou zajišťovací trny, po přepnutí páčky v interiéru si trny stáhnou střechu do kufrového víka. Díky tomuto mechanizmu se však zmenšila velikost kufru. Původní velikost kufru bez TransTopu je 300 litrů. Velikost kufru s TransTopem je zmenšená na 235 litrů. Verze bez TransTopu má velikost kufru s uloženou střechou 237 litrů.

Největší slabinou TransTopu je náchylnost na zničení tilter unit, což je jednotka, která přizvedává střechu tak, aby si ji mohli zajišťovací trny natáhnout do sebe. Dalším záporem je vyšší hmotnost vozu zhruba o 80kg. V případě problém s TransTopem je možnost jí ovládat manuálně a to z interiéru pomocí speciálního klíče či imbusu.

 

Doplňková výbava:

Výbava pro jednotlivé trhy se může lišit. Dodávali se také tyto:

  • ABS
  • Automatická převodovka
  • Dálkové ovládání centrálního zamykání
  • Držák pití do středového tunel
  • Klimatizace
  • Mlhovky
  • Naklápění předních světlometů
  • Samosvorný diferenciál
  • Spoiler víka kufru
  • Systém kontroly trakce
  • Volitelná barva podlahového koberce
  • Vyhřívaná zrcátka a sedačky
  • Tempomat
  • TransTop
  • 15“ alu kola

 

Zajímavosti:

  • Honda CR-X del Sol se udržela ve výrobě o 3 roky déle než Civic 5. Generace
  • Přímého nástupce řady CR-X se po ukončení výroby CR-X del Sol Honda vzdala, ale Honda S2000 by se dala označit za přímého nástupce Hondy CR-X del Sol
  • Ke konci výroby se objevovali speciální verze a  limitované série v podobě různě zbarvených interiérů s různým označením (např. cihlová Motegi, červená Daytona, černá Dark), které většinou měli kožené sedačky a další drobné úpravy
  • Pro evropský trh se v některých zemích dodával bodykit od rakouské firmy MS Design
  • Jako pro většinu modelů japonské automobilky existuje i pro Hondu CR-X del Sol prototyp od dceřiné společnosti Mugen

 


Tvorba www stránek zdarma Webnode